PROCEDURA ZAPOBIEGANIA I SPOSÓB POSTĘPOWANIA W SYTUACJACH WYSTĄPIENIA NADUŻYĆ FINANSOWYCH, KORUPCJI ORAZ KONFLIKTU INTERESÓW
CEL:
Celem procedury jest wskazanie zasad postępowania w przypadku nadużyć finansowych, działań potencjalnie korupcyjnych lub konfliktu interesów na terenie Szpitala Specjalistycznego im. J. Śniadeckiego w Nowym Sączu, oraz powiadamiania właściwych organów administracji publicznej, w tym Instytucje odpowiedzialne za realizację Inwestycji ze środków Unii Europejskiej.
W szczególności celem procedury jest określenie:
- zasad postępowania ze zdarzeniami potencjalnie korupcyjnymi lub korupcyjnymi;
- zasad postępowania w przypadku zidentyfikowania lub podejrzenia występowania konfliktu interesów;
- postępowania w przypadku podejrzenia nadużyć finansowych.
PRZEDMIOT I ZAKRES STOSOWANIA:
Przedmiotem Procedury są działania związane z występowaniem konfliktu interesów, zdarzeń określanych mianem korupcji oraz nadużyć finansowych.
Postanowienia niniejszej Procedury dotyczą wszystkich Pracowników Szpitala Specjalistycznego im. J. Śniadeckiego w Nowym Sączu, bez względu na formę zatrudnienia, współpracy, pełnioną funkcję, zajmowane stanowisko. Zasady określone Procedurą dotyczą również innych podmiotów pozostających w relacjach ze Szpitalem, w przypadku wystąpienia takiego zdarzenia na terenie Szpitala w związku z realizowanymi przez Szpital zadaniami.
DEFINICJE I TERMINOLOGIA:
1. Nadużycie Finansowe – oznacza jakiekolwiek umyślne działanie lub zaniechanie dotyczące:
a) wykorzystania lub przedstawienia fałszywych, nieścisłych lub niekompletnych oświadczeń lub dokumentów w celu sprzeniewierzenia lub bezprawnego zatrzymania środków, w tym z planu rozwojowego lub budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich lub budżetów zarządzanych przez Wspólnoty Europejskie lub w ich imieniu,
b) nieujawnienia informacji z naruszeniem szczególnego obowiązku, w tym samym celu,
c) niewłaściwego wykorzystania takich środków do celów innych niż te, na które zostały pierwotnie przyznane;
2. Konflikt Interesów - jednoczesne powiązanie lub zaangażowanie na poziomie wyznawania wartości, przekonań lub czynnej pracy na rzecz podmiotu trzeciego w procesy czy działania, którymi Szpital administruje. Definicję konfliktu interesów zawiera art. 61 rozporządzenia 2024/2509 w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii Europejskiej.
3. Korupcja – obiecywanie, proponowanie, wręczanie, żądanie, przyjmowanie bezpośrednio lub pośrednio przez jakąkolwiek osobę bezpośrednio lub pośrednio korzyści majątkowej, niemajątkowej lub osobistej dla niej samej lub jakiejkolwiek innej osoby lub przyjmowanie propozycji lub obietnicy takich korzyści w zamian za działania lub zaniechanie działań w wykonywaniu jakiegokolwiek obowiązku.
ODPOWIEDZIALNOŚĆ I UPRAWNIENIA:
- Dyrekcja Szpitala - za powołanie Komisji do wyjaśnienia zdarzenia oraz podejmowanie działań prawnych w sytuacji tego wymagających;
- Kierownicy jednostek/Koordynatorzy komórek organizacyjnych w zakresie nadzoru nad podległymi pracownikami;
- każdy Pracownik za przestrzeganie niniejszej procedury oraz zgłaszanie zdarzeń niepożądanych;
- Koordynator Działu Organizacji i Nadzoru – za prowadzenie rejestru zdarzeń oraz powiadamiania odpowiednich instytucji.
OPIS POSTĘPOWANIA:
1. Zgłoszenie zdarzenia niepożądanego
Każda osoba (pracownik, pacjent lub osoba postronna), oraz podmiot współpracujący ze Szpitalem, który posiada wiedzę i/lub był świadkiem zdarzenia niepożądanego ma obowiązek poinformowania o tym fakcie Dyrektora Szpitala w jeden z niżej wymieniony sposób:
- osobiście;
- pisemnie;
- elektronicznie na adres mailowy: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Informacje o obowiązującej Procedurze oraz możliwości zgłaszania zdarzeń niepożądanych dostępne są na stronie internetowej szpitala oraz tablicach informacyjnych.
2. Postępowanie po zgłoszeniu
1) Dyrektor Szpitala niezwłocznie po otrzymaniu informacji o wystąpieniu zdarzenia, po konsultacji z Radcą Prawnym powołuje Komisję do wyjaśnienia sprawy. W skład Komisji wchodzić powinny min. 3 osoby – pracownicy Szpitala niezwiązani bezpośrednio z zaistniałą sytuacją i osobą, której zdarzenie dotyczy.
O zaistniałym fakcie informuje również Instytucje odpowiedzialne za realizację Inwestycji ze środków Unii Europejskiej (jeżeli Szpital realizuje Projekty dofinansowane ze środków UE). W zawiadomieniu wskazuje podjęte środki zaradcze mające na celu zapobieżenie ewentualnej szkodzie lub naprawie szkody.
2) Komisja po zbadaniu zdarzenia sporządza protokół z badania sprawy i przedstawia go Dyrektorowi. W przypadku stwierdzenia, iż zdarzenie spowodowało naruszenie prawa Dyrektor podejmuje odpowiednie kroki w przedmiotowej sprawie.
REJESTR ZDARZEŃ NIEPOŻĄDANYCH prowadzony jest w Dziale Organizacji i Nadzoru Szpitala Specjalistycznego im. J. Śniadeckiego w Nowym Sączu.
ZAŁĄCZNIKI:
1. Protokół zdarzenia niepożądanego
Protokół zdarzenia niepożądanego
2. Rejestr zgłoszonych zdarzeń w Szpitalu Specjalistycznym im. J. Śniadeckiego w Nowym Sączu
3. Procedura zapobiegania i sposób postępowania w sytuacjach wystąpienia nadużyć finansowych, korupcji oraz konfliktu interesów